Alweer vier weekjes in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu Alweer vier weekjes in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu

Alweer vier weekjes in SU!

Door: Ilse Claes

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Afgelopen donderdag was het alweer een maand geleden dat wij in het vliegtuig zaten richting Suriname. Wij merken dat onze tijd hier echt voorbij vliegt en we zouden er dan ook nog niet aan moeten denken om alweer naar huis te gaan. Ik merk wel dat ik soms thuis even mis als ik nieuwe dingen meemaak. Dingen die ik graag met mijn lieve familie en vrienden zou willen meemaken, want door alles alleen te vertellen, krijg je niet echt een beeld van hoe het hier is. Gelukkig geniet ik erg van de leuke dingen die Julia, Lieke en ik hier met zijn drieën doen en ben ik erg blij dat wij deze dingen samen mogen meemaken.

Ook op stage vliegt de tijd voorbij. Wij hoeven nu nog maar zes dagen stage lopen voordat onze vakantie van twee weken begint. Ik merk dat ik steeds meer gewend raak aan de manier van lesgeven hier. We weten ondertussen hoe de lessen worden gegeven en dat het totaal niet te vergelijken is met Nederland. Ik merk dat mijn visie op het onderwijs duidelijker wordt door mijn tijd in Suriname. Ik weet nu beter welke dingen ik echt belangrijk vind en welke dingen absoluut niet bij mij passen. Afgelopen maandag is onze derde stageweek dan ook alweer begonnen. Op mijn laatste dag in klas 3 (groep 5) heb ik mijn complimenten les gegeven. Toen ik begon merkte ik dat de kinderen niet goed begrepen wat ze moesten doen, omdat het nog steeds niet helemaal duidelijk was wat complimenten nou waren. Nadat ik een aantal voorbeelden met de kinderen heb besproken, zijn we aan de slag gegaan. De kinderen kregen allemaal een hart van iemand anders en ze moesten goed nadenken over wat voor complimentjes ze elkaar wilden geven. Ik vond het belangrijk om duidelijk te benoemen dat ze niet zomaar iets moesten opschrijven, maar dat ze echt moesten gaan nadenken wat voor complimenten ze elkaar wilden geven. Uiteindelijk zijn er erg mooie complimentjes aan elkaar gegeven en aan het eind van de dag hebben we de les besproken. De kinderen gaven aan dat ze het leuk vonden om elkaar complimentjes te geven, omdat ze er een fijn gevoel van kregen. Ze waren zo een beetje trots op zichzelf, omdat de kinderen op deze manier van iemand anders bevestiging kregen dat ze iets goed deden. Na de complimenten les merkte ik dat ik veel tijd over had, omdat ik alle lessen al had gegeven. Ik heb er toen voor gekozen om origami vogels te vouwen met de kinderen. Ik merkte dat de kinderen erg enthousiast waren en het super leuk vonden om actief bezig te zijn. Aan het eind van de les kon je aan de kinderen zien dat ze trots waren op hun eigen werk.

Afgelopen week heb ik stage gelopen in klas 4 (groep 6). In deze klas ben ik verder aan de slag gegaan met het positief benaderen van de leerlingen. Ik merkte dat dit effect had op de kinderen en ze elkaar ook steeds meer complimentjes gaven. Ook hebben wij deze week een gesprek gehad met het schoolhoofd. Julia, Lieke en ik hadden een aantal vragen voorbereid voor het schoolhoofd, zodat wij iets meer te weten konden komen over de school en over het onderwijs in Suriname. Het schoolhoofd heeft ons in anderhalf uur veel dingen kunnen vertellen die wij nog niet wisten. Na dit gesprek zijn wij tot de conclusie gekomen dat er naast het positief benaderen iets is waar wij onze tijd beter aan kunnen besteden. Tijdens het gesprek gaf het schoolhoofd aan dat het niveau van sommige leerlingen erg laag is. Tijdens het lesgeven hebben wij dit alle drie ook al veel gemerkt. De leerlingen zijn erg zwak in sommige vakken en krijgen geen individuele begeleiding. Ook merken wij dat de kinderen geen vragen stellen over de opdrachten. Als zij iets niet weten, verzinnen ze dit, zodat ze er vanaf zijn. Toen wij hierachter kwamen, hebben wij besloten om ons plan om te gooien en aan de slag te gaan met het geven van bijles. Vandaag zijn wij langs alle klassen gegaan en hebben met de leerkrachten besproken op welke onderdelen er slecht gescoord wordt. Nadat wij dit met alle leerkrachten hebben besproken, zijn wij aan de slag gegaan met het maken van een rooster. Vanaf morgen gaan wij aan de slag met bijles geven aan de 12 klassen op onze school. Op deze manier hopen wij dat wij de kinderen kunnen helpen, zodat zij uiteindelijk mee kunnen in de klas. Uiteindelijk willen wij coöperatieve werkvormen inzetten tijdens de bijles door de wat sterkere kinderen de wat zwakkere kinderen te laten begeleiden. Wij willen de leerlingen hierin coachen, zodat de leerkrachten dit door kunnen zetten als wij weer in Nederland zijn.

Naast stage hebben wij de afgelopen twee weken ook genoeg tijd gehad voor leuke dingen. Wij zijn weer wezen stappen en hebben weer lekker bij het zwembad gelegen. Afgelopen zaterdag hebben wij onze eerste dagtrip gedaan. We zijn vanaf Leonsberg met de boot naar de Rust & Werk plantage vertrokken. Hier vertelde de gids ons over het werk op de plantages. Na dit bezoek zijn we met de boot doorgevaren naar Nieuw-Amsterdam. Tijdens dit bezoek heeft de gids ons erg veel over de geschiedenis van de plantages verteld. Erg interessant om wat meer over het land en de geschiedenis te weten te komen. Aan het eind van de middag zijn we dolfijnen gaan spotten. Helaas wat het regenachtig, waardoor wij maar weinig dolfijnen hebben gezien. Na het dolfijnen spotten zijn we lekker gaan eten en toen het donker was, was het tijd voor de kaaimannen. Met twee bootjes vertrokken we naar het moerasgebied waar de kaaimannen gevangen konden worden. Nadat onze gids een kaaiman had gevangen, mochten we hem vasthouden en foto's maken. Dit was echt een hele ervaring en erg mooi om mee te maken.

Komende weken staan er nog veel leuke dingen op de planning. Nog 6 dagen stage en dan hebben wij lekker twee weken vakantie. Natuurlijk moet er nog veel aan onze opdracht voor school gewerkt worden, maar daarnaast is er nog genoeg tijd voor leuke dingen. In de vakantie zijn wij van plan om lekker te genieten bij het zwembad en er staan nog verschillende leuke trips op de planning. De komende weken gaan wij vooral genieten van de mooie dingen die wij meemaken in dit geweldige land!

Tot snel!

Liefs,
Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse

Van 11 februari t/m 5 mei zijn Lieke, Julia en ik 3 maanden in Suriname om stage te lopen op de Sint-Clemensschool in Paramaribo. Op deze blog kunnen jullie mij volgen als jullie dat leuk vinden!

Actief sinds 29 Dec. 2015
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 3387

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 05 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: