De derde week alweer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu De derde week alweer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu

De derde week alweer!

Door: Ilse Claes

Blijf op de hoogte en volg Ilse

01 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Maandag is onze derde stageweek alweer begonnen. Het leek mij daarom wel weer tijd voor een nieuwe blog.

Terwijl ik deze blog schrijf, hoor ik eigenlijk op stage te zijn, maar ik ben deze week helaas al twee dagen niet naar stage toe geweest. Maandag ochtend had ik heel erg hoofdpijn en zat ik helemaal onder de rode bulten. Vanochtend had ik nog steeds hoofdpijn en waren de bulten alleen nog maar erger geworden. Toen Lieke en Julia vanmiddag uit stage kwamen, ben ik toch maar even met Lieke naar de dokter gegaan om te checken wat het nou precies was. Toen ik binnenkwam bij de dokter zag zij meteen dat de bulten door het zika-virus kwamen. Lieke en ik zijn naar de apotheek gegaan en ik heb wat poeder en tabletjes meegekregen. Het poeder helpt in ieder geval erg goed tegen de jeuk. Nu hopen dat de bulten snel weg zijn en dat ik weer zonder bulten over straat kan!

Ondertussen hebben wij al twee weken stage gelopen en krijgen wij steeds een beter beeld van een typische schooldag in Suriname. Iedere ochtend komen alle leerlingen en leerlingen op het plein voor de school bij elkaar. De leerlingen gaan in een vaste opstelling staan en dan wordt het volkslied gezongen. Soms wordt er een stuk uit de bijbel besproken en krijgen de kinderen een opdracht mee. Zij moeten dan bijvoorbeeld de betekenis van een woord uit de bijbel opzoeken. Op vrijdag ochtend wordt deze opdracht besproken met alle kinderen en wil de juf weten wat de kinderen allemaal gevonden hebben.

Na het zingen van het volkslied en het bidden gaan alle kinderen naar hun eigen klas. Vervolgens beginnen de lessen. De leerlingen krijgen ongeveer dezelfde vakken als in Nederland: rekenen, spelling, taal, ojw gym, beeldende vorming, zang en godsdienst. Wel worden er hier andere methodes gebruikt. De rekenmethode lijkt erg veel op Wereld in Getallen, maar is verwerkt naar een Surinaamse methode die weer vertaald is naar de belevingswereld van de kinderen in Suriname. (zodat er niet met Euro's wordt gewerkt, maar met Surinaamse dollars)
Voor de vakken beeldende vorming, zang, godsdienst en gym is er een aparte vakleerkracht die deze lessen in de klas komt verzorgen. De leerlingen hebben vervolgens van 10:30-11:00 pauze. De hele school heeft op dit moment pauze, behalve de kleuters, die gaan niet naar buiten toe tijdens de pauze. Tijdens de pauze worden er verschillende dingen verkocht op school. De kinderen kunnen ijsjes, chips en diverse warme maaltijden kopen op het schoolplein. Hier stonden wij in het begin erg van te kijken, omdat er in Nederland vooral groente en fruit wordt gegeten tijdens de pauze.

Vorige week maandag ben ik begonnen in klas 3 (groep 5). In deze klas ga ik twee weken stage lopen. Ik merkte meteen dat dit een pittige groep was. Op dinsdag en donderdag was mijn mentor al meteen met verlof en heb ik alleen voor de klas gestaan. Mijn mentor had een briefje achtergelaten met de lessen die gegeven moesten worden. Wat mij toen opviel was dat er weinig lessen op het briefje stonden en dat de leerlingen het niet gewend waren om hard te werken. Dit zag ik als een uitdaging en ik heb mijn best gedaan om de leerlingen te motiveren door na het harde werken als beloning tussendoor leerzame spelletjes met de kinderen te doen.

Ook merk ik dat ik nog niet gewend ben aan de manier van lesgeven in Suriname. Er wordt op een hele andere manier lesgegeven dan dat ik gewend ben. De leerkrachten schreeuwen veel naar de kinderen en de kinderen worden veel negatief toegesproken. Tijdens het geven van mijn lessen hier probeer ik de leerlingen veel complimentjes te geven. Je merkt dan meteen aan de kinderen dat ze beginnen te stralen. Ze zijn trots dat iemand zegt dat zij iets goed doen. Vorige week heb ik aan de kinderen gevraagd of zij wisten wat complimentjes waren. Een aantal kinderen staken hun vinger op en dachten dat het iets van een plaatje was. Toen ik erachter kwam dat de kinderen niet wisten wat complimentjes waren, schrok ik daar wel een beetje van. Nadat ik de kinderen had uitgelegd wat complimentjes waren, kwam ik op het idee om een les te geven over complimentjes. Morgen ga ik deze les geven. De kinderen krijgen allemaal een rood hart van mij. Het is de bedoeling dat de kinderen gaan rondlopen en op ieders hart een complimentje gaan schrijven. Ik wil op deze manier de leerlingen het gevoel laten ervaren van complimentjes geven en krijgen. Ik hoop dat de kinderen elkaar hierdoor ook complimentjes gaan geven tijdens andere momenten dat we het er niet over hebben!

Verder zijn Julia, Lieke en ik in Nederland al aan de slag gegaan met het filmen van kinderen uit onze eigen stageklas. Wij hebben de kinderen uit onze stageklas vragen laten bedenken die zij zouden willen stellen aan de kinderen in Suriname. Op dit moment zijn wij op stage bezig om de kinderen uit Suriname antwoord te laten geven op deze vragen. Als de kinderen alle vragen hebben beantwoord, maken wij hier een grote film van en sturen wij deze op naar onze mentoren in Nederland, zodat zij dit met de kinderen kunnen bekijken.

Als we klaar zijn met stage hebben Julia, Lieke en ik genoeg tijd om leuke dingen te doen. We zijn al een aantal keer wezen zwemmen bij het Krasnapolsky hotel. Dit is een erg mooi zwembad waar we na stage de hele middag kunnen relaxen en wat kunnen eten. Ook zijn we afgelopen weekend weer wezen stappen. Op vrijdag avond zijn we eerst wat cocktails gaan drinken en daarna zijn we naar discotheek tequila geweest. Na genoeg wodka gedronken te hebben tijdens het happy hour, hadden we de volgende dag alle drie een zware ochtend. (Op zulke momenten mis ik mijn lieve vrienden in Nederland weer even om de kater mee te delen en mijn ouders die zeuren dat ik de hele dag lig te slapen).

Deze week is mijn laatste week in klas 3 (groep 5). Volgende week begin ik in klas 4 (groep 6). Ik ben erg benieuwd wat ik allemaal ga zien en leren in deze nieuwe klas. Ik wil in deze klas verder aan de slag gaan met het positief benaderen van de kinderen en ik wil gaan kijken hoe ik coöperatieve werkvormen kan verwerken in mijn lessen. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen en heb erg veel zin in de komende weken!

Liefs,
Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Ilse

Van 11 februari t/m 5 mei zijn Lieke, Julia en ik 3 maanden in Suriname om stage te lopen op de Sint-Clemensschool in Paramaribo. Op deze blog kunnen jullie mij volgen als jullie dat leuk vinden!

Actief sinds 29 Dec. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 3392

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 05 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: