De eerste dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu De eerste dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Claes - WaarBenJij.nu

De eerste dag

Door: Ilse Claes

Blijf op de hoogte en volg Ilse

12 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Nadat we hier maanden naar toe hebben geleefd, zijn we dan eindelijk in Suriname aangekomen. Op donderdag 11 februari vertrokken we om 08:00 uur richting schiphol en om 11:30 vertrok ons vliegtuig. De eerste shock voor ons begon al in het vliegtuig: ieder had zijn eigen beeldschermpje, wat erg fijn was, zo duurde de reis niet zo lang. Magic Mike, Hello goodbye en Tetris zorgde ervoor dat de reis zo om was. Kip, rijst, roti en soesjes zorgde ervoor dat we niet uitgehongerd aankwamen in Suriname.

Om 16.00 uur Surinaamse waren wij eindelijk op het vliegveld van Suriname. Toen we het vliegtuig uitkwamen, voelden wij meteen de hitte die op ons afkwam. Toen we in de rij voor de douane stonden, merkten wij al meteen dat de mensen geen haast hadden. Het duurde een tijdje voordat wij door de douane waren en tot wij onze koffers hadden. Toen wij buiten kwamen stond onze taxi chauffeur Raoul al op ons te wachten. Hij nodigde ons meteen uit voor een feest in de avond. Maar ondanks de fijne vlucht merkten we dat we toch wel een beetje moe waren en last hadden van een jetlag.

Nadat de andere studenten er ook waren, zijn wij met Raoul richting ons appartement vertrokken. Tijdens deze rit merkten wij meteen dat het verkeer erg anders was. De mensen reden links en sommige mensen reden erg gevaarlijk. Tijdens dit anderhalf uur zaten wij dus niet heel relaxed in de taxi. Tijdens de taxirit viel ons meteen op hoe groot de verschillen tussen arm en rijk waren. Naast een grote villa stond een klein huisje van verrotten planken. Dit was voor ons erg indrukwekkend om te zien.

Toen wij aangekomen waren bij ons appartement stond onze huisbaas Jonathan op ons te wachten. Jonathan heeft ons alles uitgelegd over het huis en over de mensen in Suriname. Tijdens het checken van het huis kwamen wij erachter dat niet alles even goed werkten en dat er veel mieren in ons huis zaten. Jonathan vertelde ons verder van alles over Suriname en over de cultuur. Daarna bood Jonathan aan om met ons naar de Chinese supermarkt te gaan om de eerste boodschappen te doen. Schoonmaakmiddel en eten hadden de prioriteit. Nadat wij met Jonathan de eerste boodschappen hadden gedaan, waren we helemaal kapot van de reis en van alle indrukken.

Voordat we naar bed gingen, hadden Lieke, Julia en ik met elkaar afgesproken om de volgende ochtend meteen alles schoon te maken. Het huis was erg vies en dit wilden wij zo snel mogelijk schoonmaken. Toen we eindelijk met zijn drieën in het appartement zaten, drong het pas tot ons door waar we eigenlijk aan begonnen waren. We merkten alle drie dat we het lastig vonden om zo ver van huis te zijn en dat we het best moeilijk vonden om te wennen aan een totaal andere cultuur.

De volgende ochtend werd ik al vroeg wakker door het tijdsverschil. Julia had koorts en is daarom wat langer op bed blijven liggen. Lieke en ik besloten om te beginnen met het schoonmaken van de keuken. We hebben alles afgewassen en alle kastjes schoongemaakt, zodat we in ieder geval van schone borden konden eten.

Nadat Julia zich wat beter voelde in de middag hebben wij de kamers verdeeld en zijn we alles boven gaan schoonmaken, zodat alles schoon in onze kast kon. Na een aantal uurtjes was alles weer wat schoner en konden we onze koffer uitpakken. Na het schoonmaken zijn Lieke en ik naar het RKBO geweest om ons voorstellen en een aantal dingen te bespreken over onze stage. We hebben afgesproken om maandag 15 februari langs te gaan om ons voor te stellen op onze stageschool en alle regels te bespreken. Komend weekend gaan wij hard aan de slag met alle voorbereidingen voor onze stage. We hebben er erg veel zin in, maar weten nog niet wat we ervan moeten verwachten.

Komende week wordt een leuke, maar spannende week waarin wij voor het eerste stage gaan lopen op de Sint-Clemensschool in Paramaribo. We hebben de cultuurshock in ieder geval al deels achter de rug en de mieren zijn vertrokken, dus we zijn klaar voor alle avonturen die wij de komende drie maanden mee gaan maken!

• 12 Februari 2016 - 20:15

Sarahandrea:

Spannnond verhaal! Kan niet wachten op het vervolg!!

Maartig:

• 14 Februari 2016 - 11:29

Fam V Dijk:

Ha Damens,

Dat was al een zware schone start, om op jezelf te wonen. Maar gelukkig dat jullie elkaar hebben "om dat te doen" zodat het jullie thuis wordt in deze maanden.

Knap vindt ik het van jullie, om deze stagestap, ver van huis te maken. Ik wens jullie veel succes in deze stage periode. Maar we volgen jullie op deze blok.
    Op afstand genieten wij mee, met/ van jullie ervaringen. TOP.